April 5, 2016

Snapchat ja Pääsykokeet

Hei! pahoittelen tästä blogikuolemasta mutta mun aika on menny vaan ja ainoastaa huomiseen tenttiin lukiessa. Istun eilen kirjastossa 10 tuntia haha. Olen kohta taas täysillä mukana. Mua voi muuten seurata snapchatissa jos sellanen kiinnostaa: saramarias :)

Ja nyt siihen mistä mun piti alunperin kirjoittaa :)


Tähän aikaan vuodesta pääsykokeet ovat monelle ajankohtainen juttu, luojan kiitos ei mulle! Oikiksenkin pääsykoekirjat julkaistaan tällä viikolla ja saan aina välilä kyselyitä pääsykokeisiin lukemisesta joten tässä mun kokemukseni ja vinkkini, toivottavasti tästä on jollekkin hyötyä :)

Laadi suunnitelma. Päätä mitä teet ja milloin ja toimi sen mukaan.

Lue mielummin 4 tuntia tehokkaasti kun 8 tuntia huonosti. Mä kuulen liian usein ihan hulluja tarinoita siitä miten oikikseen hakijat pakottavat itsensä istumaan kirjastossa 8 tuntia päivässä. Tässä ei mun mielestä ole yhtään mitään järkeä! Mä lähden itse heti pois kirjastosta kun huomaan ettei lukeminen ole enään tehokasta ja niin pitäisi kaikkien muidenkin tehdä.

Omaa lukemista on turha verrata muiden lukemiseen. Jos itse lukee 100 sivua päivässä ja toinen 150 sivua on se ihan ok. Jokainen lukee eri vauhtia. Mä tiedän suurinpiirtein kuinka montia sivua luen tunnissa ja näin voin laskea itselleni sopivan määrän sivuja yhteen päivään ja edetä sen mukaan esim. tenttiin lukiessa.

Käy läpi vanhoja pääsykokeita, opettele vastaustekniikka ja yritä lukiessa "etsiä" mahdollisia kysymyksiä tekstistä. Esimerkiksi kaikki erilaiset listat on hyvä osata läpikotaisin.

Terminologia ja latinankieliset sanat on hyvin tärkeä osata.

Kun istuu kirjastossa päivät pitkät pitää muistaa myös ottaa hengähdystauko lukemisesta. Raitis ilma on kaikista paras. 

Mä lähdin ulos juhlimaan 3 päivää ennen pääsykoetta ja mun mielestä se oli ihan fine koska tiesin että osasin vaadittavat asiat. Pääsykokeisiin lukeminen on kurinalaista hommaa mutta pitää edetä oman fiiliksen mukaan!

Ennen pääsykokeita kannattaa oikeasti nukkua hyvin ja syödä tukeva aamupala. Mulla oli vaikka mitä eväitä mukana mutten ehtinyt syödä mitään!

Vika ja mun kokemusten perusteella tärkein: älä luovuta!

2 comments:

  1. Kiitos tästä postauksesta! Oliko sun vaikea päästä kouluun?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Joo en mä sinne vaan kävellyt sisään! :D

      Delete

Speak your mind!